سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علوم تربیتی90

این قسمت با خلاصه آرای دانشمندان آشنا می شوید

فلسفه از دیدگاه بزرگان : 

واژه فلسفه از ریشه یونانی است . که از فیلو و سوفیا ساخته شده است. فیلو پیشوندی است به معنی دوستداری و سوفیا یعنی دانایی از این رو فلسفه به معنی دوست داری دانایی است.خواستگاه فلسفه عشق و مقصد آن شناسایی ذات ذات چیزها است.

افلاطون فلسفه را کوششی برای رسیدن به روشنایی بودن می داند و آن را روبروی سفسطه می گذارد پناه بردن به تاریکی نبودن است

ارسطو فلسفه را در جستجو نخستین اصل ها و علت می داند .

کانت فلسفه را کوششی برای شناختن خاستگاه و ماهیت شناسایی و همچنین حدود آن و رابطه مقاصد ذاتی خرد انسان با هرگونه شناسایی می داند .

نیچه فلسفه آفریدن ارزش نواست پیروان دبستان تحلیل فلسفه منطقی (برتراند ؛ راسل ) کار فلسفه را روشنگری مفهوم ها از راه تحلیل ان هامی داند

کارل یا سپرس کار فلسفه روشنگری و بیداری انسان می داند .

 

.

دکارت :  

در سال 1596 در یک خانواده اشرافی فرانسوی زاده شد. دکارت که کارش در ریاضیات، فیزیک و زیست شناسی اهمیت بسیار داشت از آن رو پدر فلسفه نو نامیده شد .

از اندیشه های خود را با نظم هدایت کرد . با موضوعات ساده شروع و گام به گام به سوی شناحتن پیچیده ترین موضوع رفت .

فرق مونیتنی بادکارت

مونتینی روشی برای پژوهش و سنجش عرضه نکرده بود و شک کردن برای مونیتنی پایان کار بود .

برای دکارت شک اول کار است خودداری از شتا بزرگی در داوری و رهایی از پیشداوری تاکید دکارت بر اندیشیدن خردمندانه و از روی روش پافشاری آن درباره رها شدن از پایبندی به عقاید دیگران یکسان است .

تاکید او بر روشنی طبیعی خرد همگانی دانستن این توانایی برتر شمردن فهمیدن و سنجیدن اندیشه ها از آموختن به کنار گذاشتن زبان تاریک مدرسه و انتخاب زبان ساده توجه به زبان مادری

چهار قاعده خودآموزی از نظر دکارت

نخست هیچ چیزی را نپذیرم مگر اینکه حقیقت آن برای من هویدا باشدیعنی از شتابزدگی و پیش داوری سخت بپرهیزم و فقط چیزی را بپذیرم که چنان روشن و متمایز به اندیشه می آید که شک کردن به آن روا نیست.

دوم آنکه هر مشکلی که می خواهم بیازمایم تا آنجا که ممکن است به اجزا بخش کنم تا حل آن آسان گردد.

سوم آنکه اندیشه های خود را با نظم هدایت کنم از موضوعات ساده شروع و گام به گام به موضوعات پیچیده برسم.

چهارم آنکه بر شماری را چنان کامل کنم و بررسی را چنان انجام دهم مه مطمئن شوم نکته ای را فرو گذار نکرده ام.

دکارت با ارائه و به کار بستن این روش و بویژه قاعده نخست از سده قرون وسطی گذشت و نادرستی روال آموزشی آن را آشکار کرد.

 کومنیوس

در سال 1592 در مراویا ( چک امروز ) چشم به جهان گشود. دسته بندی های گوناگون مذهبی، سیاسی و اجتماعی  را زبان انسان می داند که مانع تحول او می گردد و همه این جدایی ها را باید از راه تربیت انسان و آموزش دانش یگانه از میان برداشت. از این رو وی در سراسر زندگیش در سه زمینه تلاش و کوشش کرد .

1- پدید آوردن دانش یگانه که آن را دانش فراگیر می نامدو آموزش آن را به همگان. 2- یگانه کردن فرقه های پرتستان و اتحاد با کاتولیک ها. 3- دگرگونی کردن آموزش و پرورش از نظر روش برنامه و کتاب های آموزشی

مهم ترین اثر کومنیوس کتاب آموزش بزرگ است.

سه بنیاد او 1) تجربه 2) خرد 3) حقیقت و برترین معیار کومینوس را از راه حقیقت در دین وحی

هدف تعلیم و تربیت از نظر کمینوس

انسان چنان پرورش یابد که زندگانی این جهان را به خوبی بگذراند و برای زندگی آن جهان آماده شود این کار زمانی امکان دارد که جهان را بشناسد – فرمانروای خود شود به خدا رو آورد .

سه قلمرو او: 1)دانش 2) اخلاق 3) دین

اصل هایی که رویدادهای طبیعی طبق آن صورت می گیرد عبارتند از:

1- طبیعت هر کاری را در زمانی مناسب انجام میدهد.   2- در طبیعت نخست ماده است بعد صورت( نخست تخم یا جنین سپس موجودی با شکل معین ). 3- طبیعت راه خود را گام به گام می پیماید. 4- تحول طبیعی همواره از درون صورت می گیرد.           5- طبیعت در پدید آوردن چیزها از حالت محلی بی تعین آغاز گرده و به سوی جزئی می رود. 6- طبیعت هر چیزی را برای مقصودی آفریده است.

اصول کمنیوس در آموزش و پرورش: 1- بهترین دوره تربیت کودکی است که آغاز زندگی و بهار عمر است .2- موضوع درسها را باید متناسب با دانش آموزان برگزیده و به هیچ رو به دانش آموزان درس هایی که از توان آنها بیرون است زمان آن فرا نرسیده نپرداخت( گام به گام از ساده به مشکل ) توجه به توانایی و دلبستگی دانش آموزان. 3- در آموزش نخست باید به خود اشیاء پرداخت و سپس به واژه ها و مفهوم ها 4- از به هم آمیختن موضوع های گوناگون که کار یادگیری را دشوار می کند، باید پرهیز کرد. 5- در هر گونه آموزش نخست فهمیدن است و سپس به خاطر سپردن. 6- برای فهم بهتر لازم است نخست طرح و چارچوب ساده شناخته شود بعد سایر قسمت ها توضیح داده شود.یعنی تا قاعده های اصلی آموزش داده نشده اند به قاعده های فرعی نپردازیم. 6- چیزهایی را بیاموزیم که کاربرد مشخص داشته باشد.( برنامه و روش به زندگانی نزدیک باشد).7- آموزش حرفه ای نیز باید جزئی از برنامه باشد.

 

دوره های رشد ( با توجه به مراحل رشد، برنامه آموزش را به چهار دوره شش ساله تقسیم می کند)

از تولد تا6 سالگی: تربیت در خانه که نهاد کودک شکل گیرد آموختن زبان مادری پرورش حواس از راه کار بردن آنها نقاشی کسب عادت خوب و توجه به موسیقی.

6 تا 12 سالگی:دوره مدرسه زبان مادری است که همه کودکان باید از آن برخوردار باشند. همه درس ها به زبان مادری تدریس می شود. و یک زبان لاتین جدید نیز آموزش داده می شود. که در پایان آزموده می شوند و کسانی که آماده ترند به دوره بعدی مدرسه لاتین می روند.

12 -18 سالگی : دوره مدرسه لاتین که باید در همه شهرها بر پا گردد. به جز لاتین به زبان یونانی عبری آموزش علم های طبیعی و فن های سودمند نیز آموزش داده می شود.

18-24  سالگی : دوره دانشگاهی که برای دانش آموزان شایسته و ممتاز برای رو کردن به درس های تخصصی است. نباید دانش آموز یا دانشجو را از خواندن هیچ کتابی منع کرد.

تکیه بر اهمیت حس و تجربه از مهترین اندیشه هاست. او پایان دوره آموزش را آغاز روره پژوهش می داند.از این رو با بیکن هم اندیشه است که باید پژوهشکده هایی بر پا کرد.

لاک ( طرفدار دموکراسی )

در سال 1632 در انگلستان به دنیا آمد تا 14 سالگی در خانه آموزش دید. سپس به مدرسه رفت و در 20 سالگی وارد دانشگاه شد. اندیشه های دکارت شوق به فلسفه در وی ایجاد کرد

از فلسفه و آموزش و پرورش اسکولاتیکی دانشگاهی سخت ناخشنود بود و آن را تاریک و بیهوده می دانست .

اندیشه لاک: سیاسی مردم سالاری (دموکراسی ) و آزادی خواهی (لیبراسیم )

دانش شناختی پیشروان نظریه تجربه گرایی

به دریافت از راه تجربه اعتقاد دارد و کودک نوزاد را لوحی سفید ننوشته می داند که از راه حس مفاهیم را دریافت می کند و انسان هیچ ایده یا اصلی را درخود کشف نمی کند بلکه هر چه در می یابد از راه تجربه است . و معتقد است از هنگامی که کودک سخن گفتن را آغاز می کند، باید انسانی شکیبا، هوششیار و خردمند کارهایش را زیر نظر بگیرد و او را از انجام دادن کارهای بد و همنشینی با بدان باز دارد.

از دو سرچشمه سخن می گوید 1) احساس 2) تفکر (حس بیرو نی و درونی )

نظریه لاک درباره مذهب

بر آزادی مذهب تاکید می کند حمایت دولت از یک گروه مذهبی را ناروا و زمینه ستیزه ها مذهبی می شمارد و می گوید حقیقت را نه ازراه زور می توان به مردم آموخت ونه راه قانون حقیقت نباید به نیرویی جز نیروی خود تکیه کنند

اندیشه تربیتی لاک

تربیت همه با هم فرق می کند زندگی خوب دانش روانی سالم در تنی سالم. کوتاهترین وصف برخورداری از یک زندگی خوب در این دنیاست تربیت.

تربیت معنوی لاک

هنر اخلاقی 2) دانایی 3) ادب و آداب دانی 4) آموختن

 منش شایسته لاک

بزرگترین درس که باید آموخت این است که چگونه در برابر میل ها ایستادگی کنیم و انها را به فرمان خود آوریم کودک نباید بخواهد به هر انچه برای او خوشایند است دست یابد را بیاموزد باید خواهان چیزی باشد که برای او خوبند و مناسب و اعتقاد به تکرار دارد.

کسی می تواند در بزرگی از خرد پیروی کند که در کودکی اطاعت از بزرگتران را آموخته باشد .

 


نوشته شده در سه شنبه 92/10/17ساعت 2:18 عصر توسط محمد بلوچ زهی نظرات ( ) |


Design By : Pichak